Ahogy én játszottam
2013.03.03 18:46
A játszótársam, mond, akarsz e lenni
akarsz-e mindig, mindig, játszani
akarsz-e együtt a sötétbe menni,
gyermek szívvel fontosnak látszani?
...................................................
Akarsz-e játszani kigyót, madarat,
hosszú utazást, vonatot, hajót,
karácsonyt, álmot, mindenféle jót ?
( Kosztolányi )
Ahogy én játszottam
Nem is pontos a cím, mert nem csak azt akarom leírni, hogyan, hanem azt is, hogy mivel játszottam én kislány koromban. Egyik, másik írásomban már utaltam pár játékra, de talán csak a nevét említettem. Itt pedig „pontosan”, persze, ahogy én emlékszem leírom a játék menetét is.
Mikor kicsi voltam édesanyám tanítgatott énekelgetni, játszani a koromnak megfelelően. Ezekre én nem emlékszem. De emlékszem viszont arra, ahogy az öcsémet dajkáltuk. Édesanyám fogta a kezében, vagy a kocsit tologatva énekelgettünk, játszadoztunk. Ha azt kívántuk öcsémtől, hogy minél előbb szenderedjen el édesanyámmal altató dalokat énekeltünk. Mindig figyelmeztetnie kellet, hogy ne olyan hangosan énekeljek. Legtöbbször a „Tente baba, tente/ Itt van már az este/ Köszöngetnek szépen/ csillagok az égen” című dalocskát énekeltük. Mikor már a kis babánk elnyugodott édesanyám csak halkan dúdolgatott. Most is hallom a fülemben a dallamot. Milyen szép volt. De szép volt.
Amikor nem alvás idő közeledett, akkor azt énekeltük, hogy „Zsipp-zsupp kender zsupp, ha megázik ledobjuk.” Édesanyám a kezében tartotta a Pistikét, hintáztatta és amikor a „ ledobjukhoz „ ért óvatosan kicsit meghajolt vele. Az is előfordult, hogy a „Hinta palinta / Régi Duna kiskatona/ Ugorj a Dunába című dalocska volt soron. Ezt a játékot nagyon szerettem. Nagyokat, hangosakat döcögött a kis testvérem.
Mikor már nagyobbacska lett, ő is részt tudott venni a játékban. „ Csíp, csíp csóka / Vak varjúcska / Anyámasszony kéreti a szekerét/ Nem adhatom oda /tyúkok ülnek rajta /Hess le tyúkok, hess, hess, hess! „ dalocskát énekeltük. Óvatosan megcsíptem a kis, húsos kezét és le, föl mozgattam. Ő meg már alig várta a mondóka végét, amikor kedvére legyezhetett, hessegethette a tyúkokat. A másik játékunk meg az „ Elment vadászni, /ez meglőtte, / ez hazahozta / ez megsütötte/ ez megette, /Neked meg semmi sem maradt belőle / Csik, mak, mak, mak.” Már előre tartotta az ujjacskáit. Tudta melyik következik, és várta a nevettetést.
Mikor már járni tudott más fajta szórakozás következett. Megfogtuk a kezét és sétáltunk, sétáltunk egy kis dombra lecsücsültünk csüccs. Máskor meg a diót törtük, meg a mogyorót, úgy tanítottuk lépegetésre őt. Emlékszem, volt egy olyan léptetője, amivel közlekedett. Édesapám fából készítette, három kereke volt. Az is előfordult, hogy fölemelte a járgányát és továbbvitte azt. Nem volt már neki fontos az egyensúlyozáshoz, csak biztonság érzetet adott neki. Erre az időszakra jellemző még az „Ég a gyertya ég / el ne aludjék,/ Aki lángot látni akar / mind leguggoljék / „ a „ Kerekecske gombocska , itt szalad a nyulacska " a „ Boci, boci tarka „ és a „Nyuszi ül a fűben „ című mondóka is.
Jó volt még játszani a „Töröm, töröm a mákot, sütök neked kalácsot „ című mondókát. Két ökölbe fogott kezünkkel utánoztuk a máktörést. A vége pedig a kalácssütés lett. Tapsolva énekeltük. „ Süti, süti kalácsot, anyának, apának, meg az ő kis fiának.”.
Édesapámmal rajzolni szoktunk. Rajzoltuk a török basákat, és harsogtam: „ Pont, pont vesszőcske,/ készen van a fejecske,/ hosszú nyaka , nagy a hasa / készen van a török basa „.
Mikor kicsit nagyobb voltam ország, városozott velem. Magában mondta az ábc-ét, amelyik betűnél leállítottam a betűk sorolását, azt hangosan kimondta, az lett a "kijelölt". Azzal a kezdő betűvel kellett szavakat írni , egy előre lerajzolt táblázatba. Ez a szó ország, város, folyó, fiúnév, lánynév, hegy, használati tárgy ……….. neve volt.
Amikor feladatom volt, a libákat, vagy a kecskémet vittem legelni, magamban énekelgettem. Ahogy a Kőris parton vagy a réten jöttem, mentem különböző állatkáknak énekeltem, verseltem. Énekeltem a libuskáimnak, a Katicabogárnak, a gólyának, a csigabigának. Az alábbiak közül válogattam.
„Kis kacsa fürdik / fekete tóban / anyjához készül / Lengyelországba / Síkos a talpa,/ magas a sarka / Fordulj ki, fordulj ki / Szép arany alma „
„Süss föl nap / fényes nap / kertek alatt /a ludaim megfagynak.”
„ Katicabogárka szállj el / Jönnek a törökök / Mély kútba tesznek,/Onnan is kivesznek,/ Kerék alá tesznek / Onnan, én kiveszlek „
„ Gólya, gólya gilice / Mitől véres a lábad ? / Török gyerek elvágta, / Magyar gyerek gyógyítja, / Síppal, dobbal, nádi hegedűvel.”
„ Gólya , gólya hosszúláb,/ hol kezdődik a világ? /- A tó szélén ring a nád, /ott kezdődik a világ./ Gólya, gólya hosszúláb / hol ér véget a világ ? /- Ha a tó enni ád / egy tóból áll a világ „. ( Zelk Zoltán )
„Csigabiga gyere ki,/ ég a házad ideki. / Kapsz tejet, vajat,/ holnapra is marad „.
Egyik nap a nagymama varrós dobozából kiesett egy gomb. Nézegettük, kerestük, honnan hiányzik. Sehol nem találtunk neki helyet. A nagymama azt mondta megcsinálja nekem búgócsigának. Vártam a fejleményeket. Nem tudtam elképzelni, hogyan fog az a fekete gomb búgócsigává válni. A nagymama föltette az okuláréját, keresett egy erősebb cérnaszálat, belefűzte a gomblyukakba, majd összekötötte a végeit. Két kezébe fogta, megpörgette és valóban búgó hangon megszólalt az én új, érdekes játékom.
Ha már elő volt a varrós doboz egy zsinór is ki került belőle. Ebből készült a zsinór játék. Amivel úgy játszottunk, hogy az ujjainkkal különböző alakzatokat formálva adtuk át egymásnak .
A nagypapa meg elkészítette az első társasjátékomat, a malmot. Egyik este még lámpagyújtás előtt a Szabad Föld újságra tintaceruzával rajzolta a vonalakat. A bábuk kenyérhéjból és kukoricából voltak. Jót játszottunk. Másnap a nagypapa reggeli után eltűnt a konyhából. Gondoltam, az állatok körül szorgoskodik. Egyszer csak jött be, a bajusza alatt a már ismert huncut mosollyal. A kezében egy deszka lapocska, kalapács, smértli papír, reszelő és az ár, amivel a csizmáját és a bakancsát szokta megjavítani. Fogta a deszkalapot, csiszolta, simította. Mikor már elég simának bizonyult a felülete, az ár és a kalapács segítségével apró lyukakat ütött, és szabályos vonalakat formált , elkészítette a malom játékot. Gyufás skatulyába kukorica és babszem került. Ezzel a játékkal játszottam gyerekkorom téli estéin a családom valamelyik tagjával.
A nagypapa tudott csinálni berregőt is. Amikor kifogyott a bokszos doboz, kilyukasztotta a tetejét. Lófarok szőrrel átkötött egy kis gyufa szál darabot, azt a dobozba helyezte. A lószőrt kibújtatta a doboz nyílásán és egy fél méter körüli botra kötötte. Körbe, körbe kellett hajtani, és béka brekegés féle hangot adott.
Rengeteg találós kérdést is tudott a nagypapa. Nem árulta ám el egyszerre a megfejtést. Napokig hagyta, hogy szenvedjek a kíváncsiságtól. Azt mondta okosodok, ha sokat gondolkodok.
Íme, pár amire emlékszem.
- Melyik telet csomózzák össze ? ( a kötelet )……….Melyik út nem porzik soha? ( a tejút )……..Melyik karó véd a hideg ellen? ( a takaró ) ……..Melyik ácsnak van vasfeje és fakeze ?... ( a kalapácsnak ) ....Melyik várban nincs katona ? ( a lekvárban )……..Melyik fát nem rakják tűzre ? (a tréfát )……..Melyik ló tűri meg gyomrában a parazsat? ( a vasaló )…..Se ajtaja, se ablaka, mégis négyen lakját ?..( A dió).........Ha lefelé megy, fölfelé áll,/ ha fölfelé megy, lefelé áll,/ ha befelé megy kifelé áll,/ ha kifelé megy befelé áll ? ( a macska farka )….Mit vesznek legtöbbet a vásárban ? ( levegőt ) …….Éjjel, nappal jár mégis egy helyben áll ? ( az óra )…….Szádba teszed, mégsem eszed ? ( kanál )………Kint is van, bent is van, mégis csak a házban van ?( ablak )…..Minden jövővel, minden menővel kezet fog ? ( a kilincs ) .... Egész évben nyílik, de soha sem virágzik ? ( ajtó )………
Egy béke korabeli, agyon gyötört magyar kártyánk is volt otthon. Filkózni és zsírozni tanított meg. A filkó a tök felső volt. Két felé osztotta a lapokat, egymástól húztunk. Amelyik lapnak volt párja , azt kiejtettük a játékból. Az veszített, akinél a játék végén megmaradt a filkó. A zsírozás lényege pedig az volt, hogy minél több tízest és ászt gyűjtsünk össze. Szinre, színt és lapra lapot kellett rakni. A piros hetes lap pedig mindent vitt.
Említettem már hogy nagyon sokat voltunk a szabadban. A kubi gödör a Hegyi őrháztól a Horváth Tóni bácsi lakta őrházig tartott. A mi Vasút utcánk három, a Decki meg két házból állt. Ez azt jelentette, hogy hatalmas rét, füves terület állt a rendelkezésünkre. Tavasszal a gödröt csak akkor tudtuk használni, amikor a hólé, és a talajvíz már leszivárgott a talajba. Addig a ház előtti tér volt a játék birodalom. Minden ház előtt volt egy sántika rajzolva. Egy sindől ( cserép) darabbal játszottuk. Megrajzoltuk a pályát. Egymás után három négyzet, egymás mellett kettő, majd egy és végül ismét egymás mellett kettő négyzetet rajzoltunk egy bottal. Ez volt tehát a pálya. Dobtuk a cserép darabot sorba a négyzetekbe, és ugráltuk végig a pályát. Az veszített, aki a vonalra dobta a követ, vagy a lába vonalat ért. Egyszeri végigugrálás egy osztálynak számított. Cifráztuk még azzal is, hogy egy láb helyett két lábbal ugráltunk. Nagyon jó tornagyakorlat volt ez.
Volt egy másik fajta sántika játék is. Háromszor két nyégyzet egymás mellett. Hat iskolát jártunk. Tégladarab, vagy kavicsdobás a négyzetbe, és egy lábbal sántikálva továbbítottuk azt a következő négyzetbe addig mig mindegyikben nem jártunk. Vesztett aki a vonalra ugrott, vagy arra dobta a követ. Akkor a következő gyereken volt a sor.
A kötél ugrás még jobban megmozgatta az izmainkat. Azt egyedül, kettesben és hármasban is lehetett játszani. Ha hárman voltunk, kettő kötelet hajtott, egy meg próbálta átugrani az éppen a talajon lévő kötelet. Összedolgozás, egymás ismerése kellett ehhez a játékhoz. Új játszópajtással csak hosszú gyakorlás után sikerül eredményt elérni.
A nagypapától kaptam egy vas abroncsot. Azt mondta, neki ez kedves játéka volt. Megmutatta, hogy ő egy bottal továbbította maga előtt, de nekem csinál hozzá egy vezető szerkentyűt, azzal könnyebben boldogulok. Egy körülbelül fél méteres lécre drótból hajtott egy U alakot, amibe belefért a karika. Biztonságosan tudtam szelni a távot. Így aztán mindig elsők közt értem a célba a karikázás versenyben.
Egyik nap azt mondta a nagypapa, igaz hogy lánynak születtél, de azért én csinálok neked egy csúzlit, és egy nyílat, ijjal együtt. De tudnod kell, én most fegyvert adok a kezedbe. Meg bízom benned és elvárom, ahogyan tanítottam úgy fogod használni. Ha valakit meglősz velük, engem vonnak felelősségre. Emlékszem rá. Olyan fontos embernek tartottam magam. A nagypapa által megbeszélt helyen tartottam a „fegyveremet”, és csak célba lövöldöztem velük az udvar hátuljában. A diófára volt rögzítve a céltábla, és minél többet gyakoroltam, annál távolabbról találtam el a tábla közepét.
Mikor már a gödör is rendelkezésünkre állt sokan összegyűltünk, ismét más játékokat lehetett játszani .
Célba dobtunk? rongy labdával a fűben kivájt mélyedésbe.
Bilickéztünk. Az előkészületekhez ismét a nagypapa segítsége kellett. Úgy emlékszem, hogy a játékot is ő ismertette meg velem. Volt két bot, egy ütő bot , azaz egy fél méteres, erősebb vessző, és egy másik bot, a bilicke, ami körülbelül 15 centis volt, mindkét végén kúp alakra kifaragva. A gyöpön négy, öt centi mély nyílást vájtunk, arra keresztbe ráhelyeztük a bilickét. Az ütővel rá kellett ütni a bilicke egyik végére, fölpattintani azt, és a levegőben eltalálni és tovább repíteni a pergő fadarabot. Versengtünk, ki tudja legmesszebb röpíteni a bilickét. Az ütővel mértük a távot. Győztest hirdettünk, taps volt a jutalma.
Ha már úgyis volt a gyöpön különböző lyuk, kis árok a következő játék került elő. Egy ország nevet választott minden résztvevő. A labdát a lyukba helyeztük. A játékosok lehajolva, egyik lábukkal előrelépve, kezüket a labda fölé tartva várták, hogy a kiolvasó kinek a választott országát kiáltja. Aki hallotta a választott nevet fölkapta a labdát, és igyekezett azzal valamelyik játékos társát eltalálni. A kiválasztott mondóka valahogy így hangzott. Legyen az a híres nevezetes, Pl. magyar. Igen ám csak a kiolvasó nem mondta ki egyszerre az általa kigondolt ország nevet, hanem cifrázta, hogy Csehországgal határos, Jugoszlávia mellett lévő …stb. A cél az volt, hogy mindenki számítson arra, hogy neki kell fölkapni a labdát, de ugyanakkor arra is kész kellett lenni, hogy futásnak eredjen és minél messzebb jusson. Ha a felszólító állj-t kiáltott, azt mindenkinek be kellett tartani. Neki pedig el kellett találni valamelyik pajtását a labdával. Ha ez sikerült ,az eltalált játékos kiesett a játékból , ha nem, akkor újból neki jutott a kikiáltás. Addig folytattuk míg el nem ” fogyott „ a társaság.
Árok cicéztünk is. Az árokban „rekedt” társunknak kellett elkapni az egyik partról a másikra ugrándozó társát. Akit először megfogott az lett a cica.
Fontos feladat volt az, amikor a gyerekseregből ki kellett választani a húnyót, a sugót, a cicét. Erre a faladat kiválasztásra rengeteg kiszámoló, mondóka állt rendelkezésünkre.
Íme itt van néhány.
Egy, kettő, három, négy öt./ A mama harisnyát köt./ ne legyen se kicsi se nagy,/ te pedig kint vagy.
Egy, megérett a meggy, / Kettő, csipkebokor vessző./ Három, majd hazavárom, / Négy , oda biz nem mégy, / Öt, leesett a köd, / Hat, szakad a pad, /Hét , süt a pék, / Nyolc, üres a polc / Kilenc, kis Ferenc, / Tíz tiszta víz, / Ha nem tiszta vidd vissza, / Ott a szamár megissza.
Ecc, pecc kimehetsz, / holnap után bejöhetsz, / cérnára, cinegére, / ugorj cica az egérre, Fuss!
Lementem a pincébe,/ vajat csipegetni/ Utánnam jött öreganyám / hátbaveregetni. / Nád közé bújtam, / nád sípot fújtam. / Az én sípom így szólt, / Bi, bá, bú / Te vagy, az a nagy szájú.
Antanténusz, / Szórakaténusz, /Szóraka- tiki-taka, / Bimm ,bamm, busz
Az iskolai tízpercekben ( mi nem szünetnek hívtuk ) harsogott az ének. Körjátékokat játszottunk. Ezekben a játékokban a fiúk nem igen vettek részt. Ők, adj király katonásat szerettek játszani.
Körjátékaink voltak:
Körben áll egy kislányka, / Lássuk ki lesz a párja ?/ Kit szeret a leges- legjobban ?/ Azzal forduljon gyorsan ! / ( A kör közepére állt egy kislány, a többiek meg kézenfogva körbe, körbe jártak és énekeltek. ) Ezt szeretem legjobban, / Ezzel fordulok gyorsan / Vége, vége, vége mindennek, / Vége a jó kedvünknek ./ ( Itt a kör közepében álló párt választott magának és vele fordult egyet kettőt. A kiválasztott állt a kör közepébe, és így folytatódott míg meg nem kezdődött a tanítás.)
Lánc, lánc eszterlánc / Eszterlánci cérna / Cérna volna selyem volna / Mégis kifordulna , / Pénz volna karika, karika, / Forduljon ki Pannika ,/ Pannikának lánca. Aki a nevét hallotta, megfordult és a kör közepének háttal folytatta a játékot. Addig játszottuk, míg mindenki hátra fordult.
Fehér Liliom szál / Ugorj a Dunába! / Támaszd meg oldalad, két arany pálcába / Meg is mosakodjál, / Meg is fésűlködjél, ( Valakinek kötényében meg is törölközzél! / A kör közepén álló imitálta a dalban foglaltakat és akinek a kötényében megtörölközött, ő lett a következő középen álló.
Elvesztettem zsebkendőmet / szidott anyám érte. / Annak, aki visszaadja / Csókot adok érte / Szabad péntek, / Szabad szombat. / Szabad szappanozni, / Szabad az én galambomnak / Egy pár csókot adni. A körben álló, akinek átadta a zsebkendőt, azzal helyet cserélt.
Beültettem kis kertemet a tavasszal, / Rózsa szegfű, liliom és rezedával, / Ki is nyíltak egyre mind / El szeretném adni mind, / De most mindjárt./ ( Itt a kör közepén álló választ valakit ) Én megveszem virágodat , ha eladod / Ha az árát jó magasra fel nem tartod / Versenyfutás az ára, fussunk egyet utánna, / De most mindjárt, De most mindjárt. ( Versenyfutás, a körön kivül. A győztes a kör közepére kerül.)
Erdő mellet nem jó lakni, /mert sok fát kell hasogatni. /Tizenhárom ölet meg egy felet ,/ öleljen meg engem aki szeret. A kör közepén álló párt választott magának, és szerepet cseréltek.
Körbeálltunk. Énekeltük : Ne nézz hátra jön a farkas, nagyot üt a hátadra . Egy társunk a körön kivül futott és észrevétlenül leejtette valaki mögé a zsebkendőjét, majd tovább futott. Ha az illető nem vette észre, és a fútó egy újabb kört is megtudott tenni, ráütött a figyelmetlen játékos hátára, a többiek meg hangosan kiabálták: Záptojás! Záptojás ! A következő kört ő futotta. Ha a dobó nem volt ügyes észrevettük a szebkendő leejtését a hátunk mögött, akkor azt fölkapva kergettük. Ha elértük ő vesztett. Újból kerülnie kellett.
Befelékor pedig kanizsai gőzös, vagy az aki nem lép egyszerre dalocskára vonultunk a terembe.
Amikor esett az eső, nem tudtunk az udvaron játszani, akkor a tanteremben játszottunk.
Egyik társunk hátat fordított az osztálynak, amíg egy előre megbeszélt tárgyat elrejtettük egyik társunk kezébe. A hunyónak az volt a feladata, hogy eltalálja , hogy a gyürű a jobb, vagy a bal kezében rejtőzik. Énekeltük: Csön, csön gyürű,/ ezüst gyürű / Merre van az arany gyürű/ Itt csönög itt pörög / itt adják elő. Találat esetén átadta a hunyó szerepet.
Játszottunk hideg, meleget. Az elrejtett tárgyat úgy kellett a hunyónak megtalálni ,hogy a játékos társak irányították a keresést. A hideg, a jég a nagy távolságot. a meleg, a melegszik a közelítést, a forró, pedig a tárgyon való matatást jelezte.
Előfordult az is, hogy a húzd meg ereszd meg játék jutott az eszünkbe. Egy zsebkendőt fogtunk. és mindig a vezényszóval ellentétes mozdulatot kellett végezni.
Benti játék volt még a szólánc : a szó utolsó betűjével, vagy utolsó szótagjával kellett új szót alkotni.
Volt, hogy „ Amerikából jöttünk „. A hunyónak foglakozást, vagy mesterséget kellett elmutogatni, a többieknek pedig kitalálni azt.
Arra emlékszem még , amikor tavasszal megjöttek a gólyák . Az iskola ablakából ráláttunk a Gats Miklós bácsi kéményére. Örvendezve kelepelt a gólya, repkedte körbe, körbe a megtalált fészkét. Futás az ablakhoz, és énekeltük vidáman a gólyáról szóló rigmusokat.
Délutánonként különböző labda játékok kerültek sorra.
Falra fejelés. Versengtünk ki tudja minél tovább folyamatosan a falra fejelni a labdát. Erre a játékra a szomszéd Németh néni haragudott, mert áthallattszott a falon keresztül a szobájába a hupogás. Megfigyeltük, mikor nincs otthon, vagy mikor nem tartozkodik bent a házba, odaosontunk a falához és már játszottunk is. Erre azért volt szükség, mert az ő falán volt a legnagyobb szabad felület, ami ehhez a játékhoz elengedhetetlen volt.
Labda pattogtatás. A foldre ütöttük tenyerünkkel a labdát, állva, vagy fútva.
Kerestünk egy rossz lukas edényt a gödörbe, abba pedig célba dobtunk.
Összetettebb labda játék volt az” iskolás “. Azt egyedül is és többen is lehetett játszani. Szintén falra verősdi volt, az alábbiak szerint.:
-A két kezünket összekulcsova pattintottuk a labdát a falhoz,
- majd a bal ill. jobb öklünkkel, najd mintkettővel,
- a jobb, majd a bal tenyerünkkel ,
- fejjel ,
- a bal és a jobb lábunkat felemelve, a combunk alatt dobtuk a labdát, ez volt a lábas.
-Leeresztettük a labdát a földre és úgy kaptuk el , ez volt a leeresztés,
-Ismét lábas következett , de egy kézzel lehetett a labdát elkapni.
-a falhoz dobtuk a labdát de úgy hogy előtte hátrafordultunk. Ez volt a hátradobás
-a falhoz dobtuk a labdát és pördültünk egyet és úgy kaptuk el, ez volt a pördülős,
- és végül a csattantós, amikor egy csattantás után kaptuk el a labdát.
Ez volt az első iskola. A másodikban kettőször,…….., a tízedikben tízszer kellett a gyakorlatokat folyamatosan elvégezni. Aki leejtette a labdát, átadta a játék jogát a másiknak. Az a játékos győzött, aki előbb kijárta a tíz osztályt.
Hátra dobózni is szoktunk. Egyik játékos a partról hátra felé dobta a többieknek a labdát. Nekik pedig el kellett kapni azt. Ment a versengés a labdáért, estünk, keltünk a gyöpön. A dobó pedig egyszer, csak úgy ejtette le a feje fölött a labdát, másszor pedig eldobta a vasút oldalig. Aki szerencsésen elkapta a labdát ő lett a hátradobó.
A májusi és az októberi litániákra szorgalmasan jártunk. A falu gyerekeinek a találkozó helye volt a templom tér. Jóval a beharangszó előtt már hangos volt. Sudárvágoztunk és kergetőztünk ( fogócskáztunk). A sudárvágózásnak az volt a lényege, hogy egymás kezét megfogva futottunk. Elől a nagyobb, hátul a kisebb gyerekek. Mikor már jól felgyorsult a gyerek kígyó, az első erős, általában fiú kanyarított ( suhintott ) egy nagyot a soron. Az apraja a végén már nem tudta követni a sebességet és kisodródott a láncból. Arra emlékszem a sor végén legtöbbször a Horváth Laci állt. (Ő az őrházban lakott, kis növésű fiú volt. ) Fölszabadult játékunkat esténként a Hegedüs Vince plébános úr nevetve nézte. Amikor a János bácsi megkondította a harangot futottunk a templomba. El lehet képzelni, hogy milyen szutykosan, porosan térdeltünk a litánia alatt.
A gyöpön még lehetett sok érdekességet is csinálni.
A csipkebokor alá füvet raktunk, az ágaira meg lapulevelet. Ez volt a házikónk. No meg az üres disznóól és az épen nem használt tehénszekér. Egész nyáron eljátszottunk ezekben a kis "házakban". Bujtergyánból baba bútorokat formáltunk. Varrtuk a maroknyi méretű babáinknak a babaruhákat. Az Ádám Panni, kis barátnőm anyukája a Sarródi Irénke néni varrónő volt, tőle sok anyag darab került a birtokunkba. Volt a babaház szomszédságában bolt is. Különböző rossz edényekbe került a homok, ami só is volt, liszt is és cukor is. A téglát ütöttük porrá az volt a piros paprika, a szétszabdosott levél pedig a zöldségféle. Felváltva voltunk anyukák, boltosok, vásárlók,
Majdnem elfelejtettem ! Mikor már szépen kizöldült a fű, a domboldalról gurultunk le szép sorjában. Lefeküdtünk a domb tetején, egyik társunk „segített” , meglökött bennünk egy „ kicsit” , és gurultunk egymás hegyére, hátára. A domb alján lett egy nagy gyerek kupac, nevettünk, kiabáltunk, és futottunk újra a domb tetejére.
Télen a szánkóval is lecsúsztunk a vasút oldalon. A Baranyai Pista bácsi, az állomás főnök figyelmeztetett bennünket ha vonatot várt. Akkor mindenki tudta mit kell tenni. A kisebbek kezét fogva igyekeztünk a gödör aljába, addig míg a vonat el nem ment. A vonatnak két kézzel integettünk, már a kocsi kísérők, figyeltek bennünket, és integettek vissza.
Egész felvidultam, míg ezeket a sorokat írtam. Visszaidéztem a vidám gyerekkort, a régi játékokat. Talán majd a gyerekeim, amikor a múlt felé fordulnak, ( mint én most ) csodálkozva olvassák egy régi korszak valóságát.
Lehet, hogy a játékokat más faluban, vagy esetleg a nicki faluvégen máshogyan játszották. De fogadjuk el, hogy így is, jó volt, úgy is jó volt. Egyszerű játékainkkal, egymással végig játszottuk a napot. Nem unatkoztunk egy percet sem. Mindig megválasztottuk a helynek, az időjárásnak, a jelen levő pajtásoknak megfelelő játékot, gyorsan megalkottuk a szabályt. Még arra is emlékszem, hogy a kisebbeket is bevontuk a játékba, és koruknak megfelelően részt is vehettek abban. Ezt kaptuk mi is a nagyobbaktól, így terjedt a játék egyik generációról a másikra.
Répcelak, 2013 március 03
A képgalériában közzétett képek a családom fotoalbumából, a cikkek végén lévő tartalomban megjelentetettek (illusztrációk) az internet képtárából valók.