A nicki iskolába jártam
2013.02.11 14:24
Valahol még úgy bennem él,
Az iskolám, szerettem én.
Azt a termet, azt a padot,
Belül most is gyermek vagyok.
( Alberth)
A nicki iskolába jártam
Szinte most is látom, ha behunyom a szemem és emlékeim közt kutatok, hogy 1954 szeptember elsején édesanyám kézen fogva vezet a nicki Iskolába. Iskolaköteles lettem. A fehér szandálomban, az ünneplő ruhámban (nem emlékszem rá milyen volt) öltözve, egy nagy csokor kerti virággal kezemben megyünk kettesben. Szorítom édesanyám kezét, izgulok. Figyelem kik jönnek még az úton. Jönnek szomszédok, ismerősök, játszótársak, de én csak nem engedem a biztonságot nyújtó, szerető kezet. Édesanyám látva izgalmamat nagy lánynak becézget. Biztat, ügyes vagy te, majd meglátod, hogy megszereted az iskolát. Itt sok mindent megtanulsz. Megtanulsz írni, olvasni, meg tudod itt játszani is lehet a sok –sok kis pajtással. Az előzőleg elkészített, örömmel megvásárolt egyszerű kis ( szinte kemény papírból lévő ) háti táskámmal büszkén lépegetve haladunk. A tolltartóm is ott ékeskedik benne. ( Fából készült a tetejét le lehetett húzni, a tető két kis mélyedést takart és alkalmas volt arra, hogy két szál ceruza beleférjen. ) Később az egyik ceruza helyét a tollszár az írótollal együtt foglalta el. Tollat csak harmadik osztályban használhattunk. Az volt ám a móka. A padokon volt tintásüveg tartó. Abba tettük az üveget, és mártogattuk onnan a tollal a tintát. Azt a malacságot, amit először csináltunk. Csupa tintapaca lett a pad, az irka, a kezünk. Egyszer még a mögöttem ülő kislány a tintásüvege tartalmát rám is borította. Kárba veszett, kimoshatatlan lett a fehér kötényem, mert mi fodros kötényekben jártunk ám az iskolába. ) Nem emlékszem nagy ünnepélyes évnyítóra, csak arra hogy az Orbán Erzsébet tanító néni, mint egy anyuka, kézen fogott és beültetett a padba.
Olyan padok voltak az én időmben, hogy négy gyerek ült egy padban. Úgy tudott kiszállni, aki belül ült, hogy a szélsőnek is ki kellet ugrani, ha a tanító néni szólította. Úgy ültünk, hogy két lány ült a baloldalon, két fiú a jobb oldalon. Az első sorban ültem, belül. Bal szomszédom a Wittinger Ilus volt. A fiúk közül az Elek volt az első sorban és úgy emlékszem a Gallen Jancsi. A harmadik osztályosok, akik egy teremben tanultak velünk, már otthonosan mozogtak, gyorsan elhelyezkedtek a mögöttünk levő padsorokban. A szülők már eltávoztak, haza mentek, ezért akadt aki sírdogált. Kis falusi gyerekek voltunk, volt, akit az udvarról sem igen engedtek ki a szülei, persze hogy meg volt illetődve. Ez a délelőtt rövid volt sokat játszottunk, mesélgettünk. Bemutatkozni nem kellett, mert kis falu lévén, iskolatársainkat is és a tanító nénit is ismertük, és ő is ismert minden családot a faluban.
Hazaérve már várt a család a verondán. Mindenki kíváncsi volt a nagy, iskolás lányukra. Arra emlékszem a nagypapa egy kérdésére sem tudtam felelni. Hiába kérdezte, meg van e még az a nagy kályha, föléred a táblát. Én semmit nem láttam az osztályteremben első napon. Másnap aztán igyekeztem fölfedezni ezeket a tárgyakat is. Csodálkoztam, szinte nem is hittem, hogy előző nap is ott volt az a hatalmas ember nagyságú kályha. A tanítói asztaltól, és a táblától nem messze állt. Odaálltam mellé tátott szájjal néztem föl rá, mert én még ekkora kályhát nem láttam. Nekünk csak egy fél méter magasságú kis vaskályha fűtötte a szobánkat. Megcsodáltam a három lábon álló táblát is, aminek egyik fele vonalas a másik fele kockás volt.
Egyszer csak megérkezett a tanító néni. Közös imádság következett. Mindnyájan katolikusok voltunk az osztályban. A tanító néni ugyan úgy tanított bennünket imádkozni, mint a család tagok, vagy a plébános úr. Minden egyházi ünnepet megünnepeltünk a hittan órákon és a tanórákon. A felkészülésünket is a tanító néni szervezte. Nagyon szép egyházi énekeket és verseket tanított meg nekünk. A közös imádságokat követően ellenőrizte, hogy nem hiányos e valakinek a felszerelése. Nem büntetni akarta a kis nebulót, csak arra volt kíváncsi, tud e megfelelően dolgozni. Emlékszem arra, hogy volt olyan osztálytársam, akinek ő adott egy –egy irkát, vagy ceruzát, hogy meg tudja írni a feladatot. Volt amikor ő is csak egy üres gyűrött lappal tudott szolgálni, de akkor is lehetővé tette a tudás megszerzését minden gyerek számára.
Úgy emlékszem két irkánk volt. Egy kockás és egy vonalas. Nagyon vékony, kicsit szürkés papír alapanyagból. Nagyon kellett vigyázni, mert könnyen szamárfüles lett. Nem tartoztam a legrendetlenebbek közé, vasaláskor mégis édesanyámnak vittem a füzetemet, és kértem a lapok kisimogatását. Olvasó könyvünk csak harmadik osztálytól volt. Addig a tanító néni írta a feladatokat a táblára. Onnan néztük le és oldottuk meg a számtan, írás feladatokat. Amíg kicsik voltunk minden gyerek irkájában előírta, azt a négy sor írást, vagy számtan leckét, amit otthon kellett megoldani. Minden negyedik sor után sormintát rajzoltunk, akinek volt, színes ceruzával. A minta is kapcsolódott a feladathoz. Minden órai és házi leckét megnézett, és leosztályozott.
Lassabb ütemben tanultunk. Az első osztályban csak a nyomtatott betűket tanultuk meg, és az irkánkban írt szöveget szótagolva olvastuk. Számtanból húszig tanultuk az összeadást és a kivonást. Harmadikban hangzott órák előtt az egyszer egy az egy…., és akkor kezdtünk történeteket, meséket olvasni, Magyarországról tanulni, a térkép használattal a növény és állat világgal együtt. Ének, testnevelés és rajz óránk csak ritkán volt. De sebaj a tízpercekben volt olyan éneklés az iskola udvaron és olyan szaladgálás, hogy kitett az a tíz perc egy ének és egy tornaórát is egyszerre. A környéken lakók hallották vidám énekünket, ricsajunkat télen, nyáron egyaránt. Nem volt csengőszó, a tanító néni föltartotta a kezét és „Befelé „volt. A nagy játékot még akkor sem hagytuk abba. A búj, búj zöldág játékkal vonultunk be a tanterembe. Télen is kimentünk bármilyen hideg volt. A tanító néni a megrakott kályha mellé állított bennünket melegedni, hogy egy kicsit fölolvadjunk. Volt, amikor a Hegedüs Vince plébános úr is a kályha mellett tartotta meg a hittan órákat. Körbe álltuk, vagy guggoltuk a tűzet és a sötét téli napokon ott mesélt nekünk tanulságos szép történeteket. Olyan csöndben hallgattuk szavát, még a legrosszabb gyerek is átszellemült megnyugtató szavaira. Nagyon hamar sírt ő. Amikor a története olyan szakaszhoz érkezett, ami nagyon megérintette, elcsuklott a hangja. Kitörölte szeméből a könnyet és tovább szőtte az érdekes mondandóját. Ezek az átéléssel fűszerezett beszédei emberközelivé tették őt a gyerekek és a falu lakói számára.
Szólnom kell még a Kernya Erzsébet tanító néniről is. Ő második osztálytól tanította a mi osztályunkat. Az első osztályt az imádkozás és a vallásosság jellemezte, második osztályban már lekerült a feszület az iskola faláról és csak a hittan órák zajlottak a régi szokás szerint. A közösségi élet az iskolában átalakult. Nekünk gyerekeknek nem volt más változás, mert a tanító nénink ugyanolyan lelkes, jó szervező és a gyerekeket szerető pedagógus volt. Összefogta a falu lakosságát, programokat szervezett, színdarabokat tanított. Sürgött, forgott a lakosság között. Nagyon megszerettette magát a közösséggel.
Mikor mi kis iskolások voltunk minden reggel negyed nyolckor részt vettünk a szentmisén, és nyolc órára mentünk, dehogy mentünk futottunk, mint a kiscsikók az iskolába. A táskánkat a szentelt víz tartó alá szoktuk helyezni?, dobni. Sokszor akkora kupac volt ott, hogy a nénik alig tudtak átlépni egyik másikon. Persze ez azért volt, mert nem sorban szedtük ám el a kupacból a sajátunkat, hanem volt, hogy a legaljáról húztuk ki, szétdöntve a rakást. Olyan is előfordult, hogy a nagy versengésben egyik, másik társunk táska nélkül érkezett az iskolába. Gondot okozott ezzel a János bácsinak, aki nem tudta emiatt a templom ajtót bezárni. Ezek a reggeli és a rendszeres vasárnapi szent misék életünk részévé váltak. Egy falusi kisgyereket a mindennapi szentmise, a közös imádságok és az iskola készítette föl az ünnepek várására, megünneplésére. Nekünk az egyházi ünnepek voltak az ÜNNEPEK.
Négy évet jártam ebbe az iskolába. Az ötödik osztálytól már Répcelakra meneteltünk minden nap, de ez az iskola volt az én első iskolám. Itt születtek első és feledhetetlen iskolai emlékeim, amiket ezeken a sorokon is tovább őrzök. Köszönöm a fent említetteknek azt, hogy a szép gyerekkoromat felidézve, az ő viselkedésük, tanításuk és példamutatásuk még most is elevenen él, élhet bennem.
A képgalériában közzétett képek a családom fotoalbumából, a cikkek végén lévő tartalomban megjelentetettek ( illusztrációk) az internet képtárából valók.
2013 , február 10.